De top 10 van communicatieve vaardigheden- door Chanthal Blonk, coach voor Financials
598
post-template-default,single,single-post,postid-598,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

De top 10 van communicatieve vaardigheden

Voor succes op je werk!

Effectief communiceren is één van de belangrijkste skills die we kunnen leren. Het vermogen om effectief te communiceren met je manager, je medewerker, en/of je collega’s is super belangrijk; ongeacht waar je werkt. Niet alleen face-to-face contact is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is hoe je boodschap over komt via de telefoon of via de mail. Goede communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden en om een succesvolle carrière op te bouwen.

De communicatieve vaardigheden waar werkgevers naar op zoek zijn

Dit is de top 10 van communicatieve vaardigheden die werkgevers graag willen zien. Doe er je voordeel mee tijdens sollicitatiegesprekken én op de werkvloer:

1. Luisteren

Goed kunnen luisteren is één van de belangrijkste vaardigheden als het gaat om effectief communiceren. Als je niet kunt luisteren, is het lastig te begrijpen wat er precies van je verwacht wordt in een organisatie.

Luister dus goed naar wat de ander zegt, vraag door en herhaal in je eigen woorden wat je de ander hebt horen zeggen (“Dus, wat je zegt is…”). Neem echt de tijd om actief te luisteren.

2. Nonverbale communicatie

Lichaamstaal is een belangrijke tool als het gaat om communicatie. De woorden die je gebruikt, brengen slechts 7% van je boodschap over. Daarom is het belangrijk dat je lichaamstaal ondersteunt wat je wilt zeggen. Denk hierbij aan het maken van oogcontact, handgebaren en de toonhoogte van je stem. Als jij relaxed en vriendelijk praat en een open houding hebt, is je gesprekspartner veel meer geneigd om openlijk terug te praten. Let ook eens op hoe de houding van je gesprekspartner is. Dat geeft jou veel informatie over hoe hij/zij zich voelt.

3. Duidelijk & beknopt

Probeer je boodschap in zo min mogelijk woorden over te brengen. Zowel in je emails, als over de telefoon als in ‘face-to-face’ contact. Wees duidelijk en beknopt. Als jij een heel uitvoerig verhaal vertelt, haakt de ander al snel af. Denk vooraf dus even na welke boodschap jij wilt overbrengen en probeer dit dan zo kort en bondig mogelijk te doen, zodat je boodschap krachtig blijft.

4. Vriendelijkheid

Een open deur natuurlijk maar: als je op vriendelijke toon en met een glimlach tegen iemand praat, voelt die ander zich al snel uitgenodigd om in te gaan op dat wat je zegt of vraagt. In een email zou je bijvoorbeeld kunnen vragen hoe iemands weekend is geweest. Echt, deze open deur opent echt deuren ;-).

5. Zelfverzekerd

Zelfverzekerd overkomen helpt enorm in je omgang met anderen. Als je zelfverzekerd overkomt en anderen laat zien dat je staat voor wat je zegt, zullen anderen eerder geneigd zijn met je mee te gaan in je verhaal. Maak dus oogcontact, spreek duidelijk en helder en vermijd dat je uitspraken er vragend uit komen. communication. Blijf luisteren naar de ander en let goed op de nonverbale signalen die de ander laat zien.

6. Empathie

Empathisch zijn wil zeggen dat je je goed kunt inleven in de ander. Ook al ben je het niet eens met je gesprekspartner, laat zien dat je zijn of haar standpunt wel ziet en begrijpt. Bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik begrijp wat je wil zeggen”. Zo laat je de ander weten dat je hem of haar hoort en dat je zijn standpunt respecteert.

7. Oordeelloos

Om effectief te communiceren is het van belang dat je met een ‘open mind’ een gesprek aan gaat. Wees oordeelloos en laat de ander in zijn of haar waarde. Dit is niet altijd even makkelijk, maar bedenk dat ieder zijn eigen waarheid heeft. Dat wil niet zeggen dat de ene waarheid beter is dan die van de ander. Door open en onbevooroordeeld te luisteren naar de ander, ontstaan de mooiste gesprekken.

8. Respect

Anderen staan meer open voor je wanneer je respect voor ze toont. Dit doe je bijvoorbeeld door iemands naam te gebruiken en door echt naar iemand te luisteren, zonder dat je je laat afleiden door bijvoorbeeld je telefoon. Stuur je een email: zorg er dan altijd voor dat je iemands naam goed spelt. Doe je dit niet, dan sta je vaak al 1-0 achter.

9. Feedback

Feedback kunnen geven én kunnen ontvangen is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Vooral als je een leidinggevende rol hebt. Op een constructieve manier feedback kunnen geven en je waardering voor je medewerkers kunnen uitspreken, kan de motivatie een enorme boost geven. Luister ook altijd aandachtig als je feedback krijgt en probeer daar positief op te reageren. Als de feedback niet helemaal duidelijk is, vraag dan om verheldering.

10. Het juiste communicatiemiddel inzetten

Last but not least: bedenk welk communicatiemiddel je waarvoor inzet. Bedenk altijd welk resultaat je wilt behalen met je boodschap; wie je aanspreekt, hoe belangrijk je boodschap is en hoe druk de ander het misschien heeft. Is je manager heel druk, dan is een mailtje op dat moment misschien het beste middel. Wil je daarentegen om salarisverhoging vragen, dan kun je dat het beste face-to-face doen. Als je hier goed over nagedacht hebt, zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn je tegemoet te komen.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie