De communicatiemuur - door Chanthal Blonk, coach voor Financials
581
post-template-default,single,single-post,postid-581,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

De communicatiemuur

De 5 niveaus waarop communicatie mis kan gaan

Je kent het vast wel. Het gevoel dat je tegen een muur praat. Hoe kan het toch dat je collega, je werknemer of je manager maar niet wil luisteren naar wat jij zegt? Je bent toch duidelijk geweest? Waarom doet diegene nou niet wat jij gevraagd hebt? Het is toch niet zo moeilijk?Waarschijnlijk loop je op zo’n moment tegen de ‘communicatiemuur’ aan. Letterlijk. Want wat we zeggen, is niet altijd wat we bedoelen of hoe de ander het interpreteert. De communicatiemuur is in 1993 geïntroduceerd door Deveaux en De Sadeleer. Onderstaand plaatje laat zien hoe moeilijk communicatie soms is:

Hoe werkt dit nou? De communicatiemuur?

Er zijn 5 niveaus waarop communicatie mis kan gaan.

1. Bedoeld is niet hetzelfde als gezegd
Met alles wat je zegt, heb je een bepaalde bedoeling. Maar er zit soms een enorm  verschil tussen dat wat je denkt dat je zegt (dus bedoelt) en dat wat je daadwerkelijk zegt.
Stel, je computer loopt helemaal vast. Je gaat naar je IT-collega en vraagt: “Wil je me zo even helpen?”. Dat is de vraag die je stelt. Maar wat je bedoelt te zeggen is: “Ik heb van alles al geprobeerd, ik heb de computer aan en uit gezet, maar het lukt me niet. Help me, help me, help me, NU!”.

2. Gezegd is niet hetzelfde als gehoord
Dat je iets gezegd hebt, hoeft nog niet te betekenen dat de ander daadwerkelijk hetzelfde gehoord heeft.
Je IT-collega kan bijvoorbeeld gehoord hebben: “Kun je me straks even helpen”?”, want ja, je hebt immers niet gezegd dat je NU hulp nodig hebt.

3. Gehoord is niet hetzelfde als begrepen
De ander kan je perfect gehoord hebben, maar kan uit je boodschap iets heel anders begrijpen.
Je IT-collega kan goed hebben gehoord dat je hebt gezegd: “Kan je me even helpen?”. Maar hij kan de urgentie van jouw verzoek anders inschatten. Hij zal misschien tegen je zeggen: “Is goed, ik kom er straks even aan”. Maar na een half uur ben je nog steeds niet geholpen. Je raakt geïrriteerd; hij zou er toch aankomen? Waar blijft hij nou?
De IT-collega is zich van geen kwaad bewust. Die heeft niet begrepen dat je zoveel haast hebt omdat er een deadline op je zit te wachten.

4. Begrepen is niet hetzelfde als akkoord
Soms heeft de ander je boodschap wel begrepen, maar dit betekent nog niet dat hij automatisch akkoord gaat met je vraag of verzoek.
Je IT-collega kan heel goed hebben opgepikt dat je NU hulp nodig hebt; maar ja, iedereen die aan zijn bureau staat, heeft NU hulp nodig. Dus uit tijdgebrek kan hij je niet direct helpen. Wanneer hij tegen jou zegt dat hij er zo aan komt, en hij is er na een half uur nog niet, raak jij geïrriteerd en vraagt het nog 3 keer. Ook bij je collega ontstaat er vervolgens irritatie en weerstand.

5. Akkoord is niet hetzelfde als gedaan
Ook al is de communicatie vlekkeloos verlopen en heeft de ander toegezegd iets te doen; dan nog kan het voorkomen dat het niet gedaan wordt.
Stel, jij bent heel specifiek en duidelijk geweest. Je IT-collega heeft de noodzaak begrepen en zegde toe je direct te komen helpen. En toch, kan er bijvoorbeeld iets tussen zijn gekomen. Als de IT-collega dit vervolgens niet even laat weten aan je, kan er op dit punt wederom irritatie en een conflict ontstaan.

Hoe breek je die muur af?

De volgende keer dat je letterlijk het gevoel hebt tegen een muur op te lopen op het werk, pak dan het plaatje van de communicatiemuur er nog eens bij en check op welke punt het mis is gegaan. Ben jij echt wel zo duidelijk en specifiek geweest als je dacht? Of kan het zijn dat je collega/manager/medewerker iets anders gehoord en begrepen heeft?
Als je ziet waar het stuk loopt, kun je die muur afbreken zodat je verdere irritatie en conflicten kunt voorkomen.

“The single biggest problem in communication is the illusion that is has taken place” – George Bernard Shaw

 

Geen reactie's

Geef een reactie